Om du marknadsför vet du att rapportering ibland kan vara tröttsamt och tidskrävande. Även om det är en viktig del av jobbet, kan kopiering och klistring av siffror från ett kalkylark till ett annat distrahera dig från arbete som du får betalt för: att hantera projekt, idéduglig kampanjidé och sådant.
Om du vill höja ditt rapporteringsspel har du kommit till rätt ställe. I dagens artikel får du lära dig varför rapportering är viktig, hur man kan övervinna dess svårigheter och förbereda insiktsfulla, värdefulla rapporter. Vi har också ett specialerbjudande för dem som har funderat på att få ett automatiserat rapporteringsverktyg ett tag, så håll ögonen öppna!
Varför rapportering är viktigt
I huvudsak är en marknadsföringsrapport ett dokument som innehåller data från flera plattformar och visar resultatet av dina marknadsföringsinsatser.
Rapportering kan dock ta mycket av din tid: baserat på HubSpots forskning spenderar en genomsnittlig marknadsföringspersonal 16 timmar i veckan för att slutföra repetitiva, manuella uppgifter. Med tanke på att det är en tredjedel av din vecka, är det värt att förbereda rapporter från början?
Ja, det är det, och här är varför:
- Att presentera all din information på ett ställe för din chef och företagsledare på det snabbaste sättet. Det är en sak som är utmärkt på vad du gör – det är en annan sak att bevisa det. Din lysande kampanjidé kanske fungerar precis som du förväntade dig, men din VD eller en klient kanske inte ser det på samma sätt. En väl förberedd marknadsföringsrapport hjälper dig att visa det arbete du har gjort. På sätt och vis är det ett sätt att bevisa att det arbete du gör är viktigt.
- För att hjälpa dig att ansluta prickarna genom att se data från olika källor på en plats. Det är inte bara klienterna eller kollegorna du skapar rapporter för – det är också du själv. Genom att ha all information på ett ställe och jämföra tidigare perioder med den nuvarande kan du se vissa mönster och följa dem.
- För att hjälpa andra i ditt företag att veta om marknadsföringsresultat. Genom att skapa en rapport och ge sammanhang eller kommentarer kan du hjälpa icke-marknadsförare att förstå vad som händer bättre. På så sätt kan du hålla andra lag uppdaterade om nuvarande marknadsföringsresultat och vara synkroniserade.
Vid den här tiden kanske du tänker: ”Okej, rapportering är viktigt. Men borde det ta timmar av mitt arbete? ”
Det borde inte – lyckligtvis finns det automatiska rapporteringsverktyg som gör jobbet åt dig.
Whatagraph, ett automatiserat rapporterings- och övervakningsverktyg för marknadsföring
För att vara mer effektiv använder marknadsföringspersonal automatiserade rapporteringstjänster, en av dessa är Whatagraph. Allt du behöver göra är att ansluta dina källor en gång så tar verktyget vidare därifrån.
Verktyget erbjuder färdiga rapporteringsmallar: du kan skapa rapporter för enskilda kanaler eller blanda data från flera källor. Även om du har massor av data från olika kanaler kommer Whatagraph att ordna det och presentera de komplexa siffrorna i en snygg rapport. På så sätt kan alla som inte är marknadsförare läsa och tolka informationen utan att bli uttråkad.
För närvarande har Whatagraph 30+ integrationer med Facebook-annonser, Google Analytics, HubSpot och andra marknadstjänster.