En strategisk marknadsföringsprocess är extremt viktig för företag som vill nå nuvarande och potentiella kunder på ett meningsfullt sätt. Det finns ett ständigt växande antal digitala kanaler och marknadsföringsteknik tillgänglig. Denna flerkanals-möjlighet kräver processer som kan övervakas och justeras för att hålla jämna steg när kundens preferenser förändras och utvecklas. När dina processer är strategiska, organiserade och flexibla kan du övervaka och reagera på konsumenternas behov.
Denna typ av lyhördhet kommer att glädja kunderna och förbättra ditt varumärkes styrka. Följ dessa 5 steg för att förbättra din strategiska marknadsföringsprocess och förstå hur du bättre kan engagera dig med din publik.
#1 Undersök målgruppen
Genomför marknadsundersökningar för att hjälpa dig att förstå din målgrupp och vad som är viktigt för dem. Dela upp dina marknadssegment för att förstå de olika personligheterna och de kanaler där de mest sannolikt kommer att använda och engagera sig i ditt varumärke. Även om du kanske redan har en intern syn på vad du tror att dina kunder vill ha och vilka kanaler de aktivt använder, är det vanligtvis partiskt och kanske inte fångar hela historien.
Du kan skicka enkäter, ringa telefonsamtal, vara värd för forskargrupper eller bestämma andra sätt att få feedback och information om din målgrupp. Det är bäst om du kan samla in information från både nuvarande kunder och konsumenter som du försöker nå och som är på din målmarknad.
#2 Fokusera på mätbara mål
När du har undersökt din målgrupp är det dags att sätta fokuserade, uppnåbara mål. För att förstå om du har rätt marknadsföringsprocess måste du ha tydligt definierade mål som kan mätas. Marknadsföringsteknik som hjälper till att stödja dina mål kommer att ha analys som förklarar hur dina marknadsföringsprocesser fungerar och om dina kampanjer är effektiva.
Om du till exempel använder ett digitalt arbetsflödesverktyg bör det ha förmågan att övervaka stegen i arbetsflödena för att identifiera och justera flaskhalsar och förbättra processer. Om du har ett DAM-system (digital asset management) bör du kunna tjäna pengar på värdet på dina bilder baserat på distributionsnummer och spåra hur många gånger tillgångar återanvänds över hela företaget.
#3 Utvärdera och stärka din närvaro
När du har undersökt din målmarknad grundligt och fokuserat på mätbara mål bör du undersöka din flerkanals-närvaro. Din flerkanals-närvaro avgör hur väl ditt varumärke uppfattas över olika kanaler och genom stadierna av köparens resa, inklusive interaktioner före och efter att ett köp har gjorts. Sättet du genomför en marknadsföringsstrategi på om kanaler hjälper dig att göra din produkt eller tjänst attraktiv för potentiella köpare och se till att de utsätts för rätt innehåll vid rätt tidpunkt.
Baserat på resultaten från din målgruppsforskning kan det finnas nya kanaler att börja använda för att marknadsföra ditt varumärke. En del av din marknadsföringsstrategi kan inkludera att testa nya kanaler för att se om de är ett effektivt sätt att nå din publik. För att analysera din flerkanals-marknadsföringsnärvaro finns det flera saker att tänka på.
Vem. Vilka är dina målpersoner? Du bör ha ett bra grepp om detta om du följde steg 1 och dina resultat bör innehålla information för resten av marknadsföringskampanjerna. Vad håller alltid ditt mål i åtanke. Vad försöker du åstadkomma när du upptäcker de viktiga aspekterna av din flerkanals-närvaro? Vad är meddelandet du vill dela med dina målpersoner?
Var. Var interagerar människor med ditt varumärke, letar efter mer information eller är redo att göra ett köp? Detta kan ofta vara många kanaler samtidigt, till exempel en app, en fysisk butikshylla, en recensionswebbplats osv. Du vill också förstå vart de går när de gör ett köp och hur det påverkar nästa köp.
När. Kartlägg de viktiga punkterna i köparens resa för att förstå när människor först utsätts för ditt varumärke, när människor fattar sitt köpbeslut, när de köper och när de köper igen.
Varför. Undersök varför människor valde ditt varumärke framför alternativ. Använd den här insikten för att definiera meddelandetjänsten för din marknadsföringskampanj med alla kanaler.
#4 Dokumentera din marknadsföringsprocess
När du har strategiserat planen utifrån publiken och dina mål är nästa steg att dokumentera din marknadsföringsprocess. Det finns några specifika skäl till att du ska dokumentera dina processer.
Anpassningsförmåga. Poängen med en dokumenterad plan är inte så att varje steg följs perfekt, det är så att du förstår syftet med varje steg och kan justera efter behov baserat på prestanda och förhållanden.
Samarbete. Med en dokumenterad och delad process förstår varje involverad person målet, deras roll och den inverkan de har på marknadsföringsprocessen.
Konsistens. Genom central dokumentation kommer dina tvärfunktionella avdelningar att vara på samma sida om vem din målgrupp, hur du ska nå dem och hur du mäter framgång. Eftersom alla är anpassade är det mer troligt att innehåll och kampanjer är konsekventa.
En planerad strategisk marknadsföringsprocess hjälper dig att förstå hur du utvecklar din plan och bestämmer de resurser som behövs för att genomföra din plan. När du har skapat en marknadsföringsplan har du ett riktmärke för att justera planen baserat på trender, prestanda, målförändringar eller marknadsföringsbudgetar.
#5 Tänk långsiktigt
När du skapar en strategisk marknadsföringsplaneringsprocess börjar du utveckla ett digitalt ekosystem bestående av marknadsföringsteknik, annars känt som en marknadsföringsteknisk stack. När du utvecklar denna samling tekniker för att hantera, förbättra och främja dina marknadsföringsinsatser, överväga din nuvarande och önskade nivå av digital mognad.
De digitala systemen som du införlivar i din marknadsföringsteknologi stack bör utformas för att arbeta med din strategiska marknadsföringsprocess och passa in i ditt företags tillväxtplan. När du bestämmer leverantörer för varje system, var noga med att ställa frågor baserat på hur programvaran eller hårdvaran kan skala och växa med ditt företag medan du ansluter till andra viktiga tekniker i din stack.