I den berömda boken “Theory of Blue Ocean Strategy” av W. Chan Kim och Renée Mauborgne beskrivs två typer av miljöer: Det röda havet och det blå havet. Det röda havet är för företag med konkurrenter, och det blå havet är för företag som inte har en konkurrent. Naturligtvis är det bra för ett företag om det går till ett blått hav, särskilt om produkterna från det här företaget har en hög marknadsförfrågan. De flesta företag och företag bor dock i ett rött hav. Dessutom, om verksamheten fortfarande hamnar i ett blått hav kommer det blå havet efter ett tag att bli ett rött hav.
Numera antar förekomsten av affärer automatiskt att konkurrenter redan finns på marknaden. Den lilla förståelsen för konkurrens innebär att företag som tillhandahåller samma produkter och tjänster som ditt företag gör. I en bredare förståelse handlar konkurrens om att hitta lösningar på redan existerande problem. I den sista typen av förståelse existerar konkurrensen även utanför din gren
För att förklara den här modellen måste du svara på en fråga: Vem har en konkurrensfördel när det gäller potentiella kunder?
- Du har
- Konkurrenten har
- Ingen av er
Baserat på svaret kan du ställa in olika scenarier och förvänta dig fyra inkomstnivåer: Hög, Acceptabel, Minimal, Ingen inkomst. Försök att rapportera denna triangel till så många som möjliga konkurrenter, och på detta sätt kommer du att kunna identifiera din position med högre precision.
Frågor som ibland inte har svar
Det finns en serie frågor som inte kan besvaras beroende på det ögonblick du ställer. Vid första anblicken ser dessa frågor enkelt ut, men utmaningen att hitta svar är potentiellt stor, beroende på din affärstyp, konkurrenter, affärsmodell och marknad.
- Vilka är dina konkurrensfördelar, eller vad gör att du sticker ut från tävlingen?
- Varför anser du att detta är dina konkurrensfördelar?
- Hur påverkar din konkurrensfördel din kunds beslut?
När de besvarar den första frågan kommer företagare vanligtvis ihåg flera faktorer, såsom hög kvalitet, professionalism, erfarenhet och till och med prissättning. Å andra sidan förblir resten av frågorna obesvarade.
När ett företag befinner sig i ett rött hav och inte känner till sina konkurrenter och hur konkurrensen fungerar på marknaden kan det innebära att man saknar framtida perspektiv.
Det är därför det finns andra frågor som kan hjälpa ett företag att hitta svaret på resten av frågorna som vanligtvis förblir obesvarade.
Hur fungerar konkurrensfördelar?
Först och främst – kundens engagemang. Om en produkt har återkommande kunder som är redo att rekommendera den vidare till sina vänner och familj – har företaget som äger produkten gjort ett stort steg till framgång.
En annan indikator är intäkter och vinst. Om verksamheten genererar en positiv balans och ökar intäkterna har den en sund konkurrensfördel.
Så i en logisk ordning – återkommande kunder stöder inte bara dina företagsintäkter utan också den beryktade som återigen ökar affärsintäkterna. Genomförandet av bra marknadsföringsstrategier vid rätt tidpunkt kan åter öka intäkterna och ökändheten.
Hur förstår jag vad som gör att mitt företag sticker ut från konkurrenterna?
För att hitta svaret på denna fråga finns det två sätt. Först och främst – frågande kunder. Åtminstone en gång i livet har du sett kommersiella undersökningar som till och med ger bonusar för att göra processen mer tilltalande. Ibland tar undersökningen längre tid, andra gånger är cirka 30 sekunder. Antalet och typen av frågor kan hjälpa dig att identifiera i vilken position företaget är och vad det letar efter.
Enkla frågor som varför använder du vår produkt ?; Vad gillar du med det?; Hur ofta använder du det? Kan hjälpa företaget att förstå vad som är veckoplatser och starka punkter.
Det andra sättet att förstå ditt företags unikhet är att utföra en analys på egen hand. Frågor kan anpassas för varje företag och beroende på dess position och marknad samt andra faktorer. Det finns dock några vanliga frågor som företagsägaren behöver svara på i denna analys
- Vad gör konkurrenter så annorlunda och speciella?
- Finns det en betydande prisskillnad mellan dig och dina konkurrenter, såväl som mellan konkurrenter?
- Vad fokuserar du på när du beskriver din produkt eller tjänst? Varför?
Efter att ha identifierat svaren på dessa frågor kommer naturligtvis mer automatiskt att följas av avdrag. Att skriva ner vart och ett av dessa svar hjälper dig att förstå vad som gör ditt företag unikt och vad är nästa steg för att förbättra ditt företags resultat.
Slutsats
- Affärer handlar om kunder och konkurrenter samtidigt
- Dina konkurrenter definieras inte av dig utan av dina kunder
- På lång sikt är de enda konkurrenterna inte affärer och produkter utan de exakta lösningarna och hur de arbetar för kunder.