Det finns definitivt många andra exempel och fallstudier relaterade till marknadsföringsanalys. De skiljer sig från varandra på grund av specifika fall som framhävs och oftast är det svårt att hitta en marknadsföringsanalys som passar ditt fall. I den här artikeln kommer vi att prata om marknadsföringsanalys och hur du utför den själv.
Istället för att skriva hela teorin och svara på frågor som varför du behöver det och när det är bäst att utföra en, kommer vi att närma oss de frågor som ingår i hela marknadsföringsprocessen.
Så låt oss börja med högsta prioriteringar, och i alla fall kommer kunderna först.
#1 Kunder
Vem är din klient? Identifiera kundprofil och ta reda på vad som är kundens behov, intressen, krav och krav. Varför behöver kunden den produkt eller tjänst du tillhandahåller? För vidare arbete behöver du denna information i arbetsprocessen med chefer för kundvård och försäljning.
Ju mer detaljerat du kan svara på ovanstående frågor, desto effektivare blir din marknadsföringsanalys, så här är ett gratis tips – ta dig tid och hitta alla möjliga detaljer som kan hjälpa dig och ditt företag.
#2 Produkt
Nu när du har all klientinformation är nästa steg att förstå dina produkter och tjänster. Ju fler funktioner och egenskaper produkten har – desto större är marknadsföringsanalysen.
- Ställ in en fullständig lista över produkter och tjänster du tillhandahåller och alla deras egenskaper och funktioner Visuell identitet och design.
- Har din produkt en unik varumärkesstil? Är produkten anpassad på något sätt och skiljer den sig från allt annat?
- Har du ett unikt säljförslag eller en slogan? Om ja – namnge det
- Identifiera produktens fördelar jämfört med andra liknande produkter
- Produktens syfte. Har din produkt ett syfte? Om ja, beskriv det
- Tillverkar du din produkt själv eller säljer du den bara?
- Hur kan du spara pengar på att producera, hantera och sälja din produkt?
- Använder du den senaste eller senaste tekniken inom produktutveckling?
- Har du gjort en försäljningsanalys? Om ja, beskriv det
#3 Försäljning
Nästa efter att räkna ut med produkter, kommer försäljning. Att identifiera och analysera alla aspekter av försäljningsprocessen kan hjälpa företagets framsteg. Så här är de försäljningsrelaterade frågorna du bör ställa dig själv:
- Hur söker du efter dina kunder?
- Använder du ett försäljningsmanus?
- Har du någonsin analyserat ditt / din säljchefs arbete? Om ja, beskriv
- Hur ofta svarar du på kundernas samtal och frågor?
- Anser du att klientens inställning är korrekt, lugn och vänlig?
#4 Arbeta med kunder
Förutom att förstå vem som är din klient och målgrupp är det också viktigt att förstå hela processen att arbeta med dem. Vid något tillfälle upptäcker företagsägare att de kunde ha gjort mer för att locka dem eller för att omvandla besökare till kunder.
Så här är frågorna som skulle ändra dig när du pratar om interaktionen mellan ditt företag och kunder:
- Vilka andra fördelar har dina kunder förutom att äga den produkt de köper?
- Hur får du dina kunder att återvända till dig för en annan produkt eller tjänst?
- Har du en uppsättning regler och principer när du interagerar med kunder?
- Gillar de andra produkter av dig, eller kommer de bara för en?
- Hur mycket pengar spenderar de i genomsnitt?
- Finns det något som får en klient att gå eller välja en annan produkt från samma segment? Varför?
#5 Prissättning
Prissättning påverkar marknadsföring i stort. Det finns marknadsföring för höga priser och marknadsföring för låga priser. Du kan inte förvänta dig att få bra resultat när du sätter fel priser för dina produkter och tjänster. Det är därför vi har förberett nästa uppsättning frågor att ställa dig själv, och dessa är alla relaterade till prissättningen:
- Ange priserna för dina produkter. Hur fastställs priset och vad består det av? Definiera en tydlig struktur för dina priser.
- Hur flexibelt kan ditt pris gå? Vilka är lägsta och högsta priser för dina produkter?
- Är priserna desamma för alla kunder eller finns det förmånliga priser för specialkunder? Varför?
- Vilken typ av betalningssystem har ditt företag hittills integrerat? Planerar du att lägga till eller ta bort några? Varför?
- Har ditt företag specialerbjudanden på helgdagar eller andra speciella tillfällen? Varför?
- Beror din prispolicy på tidsperioden eller andra viktiga faktorer?
# 6 Marknad
Att känna till marknaden är lika viktigt som att känna till dina produkter och kunder. Ditt företag måste vara uppdaterad med trender och konkurrens – annars riskerar du att förlora kunder. Stora företag, teknologier och innovation sätter vanligtvis trendvågorna, så att följa dem kan ge ett stort lyft för ditt företags framsteg och försäljning. Här är en lista med frågor relaterade till marknaden som kan hjälpa dig med marknadsföringsrevisionen:
- Hur säljer du dina produkter (butiker, e-handel, nätverk)? Har du funderat på att prova andra alternativ? Varför?
- Levererar du leveransservice? Om ja, under vilka omständigheter?
- Hur ser din försäljningsplattform ut jämfört med andra marknadsplatser?
- Hur välkomnas besökarna av ditt företag jämfört med konkurrenterna?
- Är ditt företag uppdaterad med de senaste trenderna och trenderna?
- Har du använt något innovativt i processen att sälja dina produkter eller tjänster? Om ja, varför?
- Varför är ditt företag mer attraktivt än dina konkurrenter? Kan det vara mer attraktivt?
# 7 Annonsering
Att ha god kunskap om alla ovannämnda nyckelfaktorer är viktigt. Men att marknadsföra och vara medveten om dina annonseringsmöjligheter är också en fördel. Det här är frågan om reklam och marknadsföring
- Har du en budget för reklam? Om ja, hur mycket och på vilka kanaler?
- Vilken typ av reklam är effektivare enligt din erfarenhet hittills?
- Har ditt företag ett lojalitetsprogram? Varför?
- Vilka rabatter har du gjort hittills och varför?
- Analysera alla online-resurser där ditt företag finns. Skulle du köpa produkter eller tjänster från dem?
- Har ditt företag en mobilapp? Varför?
- Använder ditt företag e-postmarknadsföring?
- Finns det några relaterade produkter eller tjänster kopplade till andra produkter du säljer?
- Hur omvandlar du dina besökare till kunder?
Än så länge är allt bra. Ändå kan listan med frågor för marknadsundersökningen fortsätta, eftersom du kanske vill lägga till fler, anpassade frågor till ditt företag. Generellt rekommenderas att utföra en marknadsundersökning själv en gång om året åtminstone. Men om du inte har tillräckligt med tid eller inte är säker på att du kan hantera hela processen, låt oss göra det åt dig. Med Superior Solutions är du i goda händer