Färgpsykologin när det gäller övertalning är en av de mest intressanta, och mest kontroversiella, aspekterna av marknadsföring.
Problemet har alltid varit ett analysdjup. Färgteori är ett komplext och nyanserat ämne, I den här artikeln kommer vi att prata om hur färger kan förändra varumärkeskoncept och deras inverkan på publiken.
Vanliga missuppfattningar om färger
Som forskning visar är det troligt för att personliga preferenser, upplevelser, uppfostran, kulturella skillnader och sammanhang ofta påverkar individuella färger för oss. Så tanken att färger som gult eller lila kan framkalla någon form av superspecifik känsla är ungefär lika precis som en väderleksrapport.
Men det finns fortfarande mycket att lära sig och överväga om vi ödmjukt accepterar att konkreta svar inte är en garanti. Nyckeln är att leta efter praktiska sätt att fatta beslut om färg.
Färger och deras inverkan på varumärket
Låt oss först ta itu med varumärket, vilket är en av de viktigaste frågorna som rör färguppfattning och området där många artiklar om detta ämne stöter på problem. Sanningen är att färg är för beroende av personliga upplevelser för att universellt kunna översättas till specifika känslor. Det finns dock bredare meddelandemönster i färguppfattningar.
Forskare fann att upp till 90% av snabbedömningar som gjorts om produkter kan baseras på enbart färg, beroende på produkten. När det gäller den roll som färg spelar i varumärket visar resultat från en annan studie att förhållandet mellan varumärken och färgen är beroende av den upplevda lämpligheten av färgen som används för det specifika varumärket (passar färgen vad som säljs?)
Man tror också att inköpsintensiteten påverkas i hög grad av färger på grund av deras inverkan på hur ett varumärke uppfattas; färger påverkar hur kunderna ser ”personligheten” hos varumärket i fråga. Vem skulle till exempel vilja köpa en Harley Davidson-motorcykel om de inte fick en känsla av att Harleys var robusta och coola?
När det gäller att välja ”rätt” färg har forskning visat att förutsägelse av konsumenternas reaktion på färganpassning är mycket viktigare än den enskilda färgen. Om Harley-ägare köper produkten för att känna sig robusta kommer färger som fungerar bäst att spela för den känslan.
Det finns inga tydliga riktlinjer för att välja varumärkets färger. “Det beror på” är ett frustrerande svar, men det är sanningen. Men det sammanhang du arbetar inom är en viktig fråga. Det är känslan, humöret och bilden som ditt varumärke eller produkt skapar som betyder.
Hitta dina egna färger
Vi är i slutet av det här inlägget och det finns fortfarande inget fuskark för att välja den perfekta färginsikten. Vi kan faktiskt ha väckt fler frågor än svar. Vilket bedrägeri.
Men bara för att ett ämne är fyllt med massor av “kanske” och “om” betyder det inte att vi bör sluta tänka kritiskt om det. Det finns inget definitivt svar på att hitta rätt färg (er) för ditt varumärke och företag.
Men att kontakta vårt team för konsultation kan hjälpa mycket och svara på många frågor. Förutom att hitta rätt färger för ditt företag är Superior Solutions redo att utveckla och designa din webbplats och direkt efter – öka din synlighet online