Kontextuell reklam är bland de mest populära typerna på internet. Det används eller åtminstone en gång användes av alla företag som arbetade med annonser. Ändå är det utmanande att implementera i vissa branscher och för vissa typer av företag på grund av en rad faktorer. I den här artikeln kommer vi att prata om hur effektiv kontextuell reklam är och för vilken typ av företag.
#1 Kontextuella reklamfunktioner
Låt oss börja med att innehållsannonsering handlar om att förmedla budskapet till en specifik publik. Detta innebär att annonsen i sig själv utan koppling till produkten, webbplatsen och cheferna inte kan “sälja”. Så för att få den kontextuella reklamen att fungera behöver vi alla dessa ovan nämnda faktorer för att agera tillsammans.
Enkelt uttryckt är kontextens roll att ge det bästa svaret på användarnas frågor. Så till exempel när användare söker efter “webbdesign Berlin” i sökmotorer, tenderar de att klicka på resultatet som uppfyller deras krav och förväntningar mer. Annars rullar användaren ner i sökningen för att hitta ett förutsägbart och attraktivt resultat.
För bästa resultat bör ett företag samla alla frågor som ger en högre klickfrekvens och ta bort alla nyckelord som används för att hitta andra produkter och tjänster från metainformationen. Detta kan nås på lång sikt med A / B-tester med permanent övervakning av trafik, nyckelord och CTR-resultat.
#2 När kontextuell reklam inte fungerar
Det finns emellertid också fall då de sammanhangsrika reklamkampanjerna inte fungerar. Låt oss från början utesluta opålitliga experter och mänskliga fel eftersom det inte är relaterat till hur och för vem kontextuell reklam fungerar.
Bortsett från dessa finns det verkliga fält och branscher där kontextuell reklam helt enkelt inte fungerar som förväntat eller alls, främst för att användare inte söker efter sådana tjänster i sökmotorer, online-kataloger och kataloger. Naturligtvis finns det regionala och lokala specifikationer för varje företag, och att ge ett universellt exempel är osannolikt. Men ändå, låt oss anta att det finns en skönhetssalong som driver kontextuella reklamkampanjer för sina hårklippningstjänster. Kontextuell reklam kommer förmodligen inte att fungera i det här fallet eftersom människor inte tänker söka efter skönhetssalonger oftast. Under 2000-talet har människor redan sin egen plats där de klipper sig, eller i värsta fall ber folk om en rekommendation från sina vänner eller familj.
Ändå finns det en mycket liten andel i detta fall att salongen kommer att få flera kunder för den marknadsförda tjänsten via kontextuell reklam på grund av turister eller människor som är nya i regionen / staden. Men i slutändan är det inte värt ansträngningen, tiden och pengarna som investeras.
#3 För vem kontextuell reklam kan fungera
I andra änden av tabellen finns det tillräckligt med branscher och företag som kontextuell reklam är en välsignelse för. Samarbetsplatser och medicinska tjänster är bara två exempel.
Målgruppen i dessa fall i ganska stora eftersom det i stora städer alltid finns några tusen människor som behöver byta kontor med ett par dagar / veckor / månader och, när det gäller medicinska tjänster – det fungerar även i små städer, och jag tror att vi alla förstår varför. Det finns ännu fler potentiella kunder i det andra fallet än i det första, och de problem som kunderna möter när de söker efter medicinska tjänster är oftast angelägna och allvarliga.
I dessa två fall är det viktigt att köra kontextuella reklamkampanjer, och de flesta av inkomsterna är starkt kopplade till kvaliteten på kontextuell reklamstrategi.
#4 Slutsats
Att bestämma om det är bra eller inte att köra en kontextuell kampanj för ditt företag är ganska enkelt: om användare söker efter dina produkter i sökmotorer och de kommer därifrån – det är ett ja. Men om du säljer virtuella handdesinfektionsmedel – lycka till med det.